internet
Prodaja blog servisa
U svjetlu novih događanja u domaćem blog svijetu, prisjetio sam se teorija o kojima sam pisao pred kraj protekle godine, a to je mogućnost da netko kupi blog.hr, trenutno najpopularniji domaći blog servis. Tada, nekako mi se logičnim činilo da to učini neki od portala te ih integrira, poveća si posjet i stekne primat na web tržištu. S druge strane, to bi mogla učiniti i neka jača medijska kuća, po uzoru na nedavne web akvizicije News Corpa.
No, nekako mi se u slučaju medijskih kuća isplativijim čini kupiti 100 najboljih blogera i pokrenuti novi servis/blog mrežu, nešto kao što je AOL učinio s Weblogs Inc mrežom, odnosno Yahoo s Gawkerom. Kao i svi, i ja imam blogere zbog kojih dolazim na blog.hr ili MojBlog, pa ću ih, ako se premjeste s jednog na drugi ili na vlastitu domenu tamo i pratiti. Još davnih dana sam spominjao da kvaliteni autori čine blog popularnim kod publike (koja nema svoj blog na nekom od servisa), ne servis sam po sebi (osim za pisce blogova). Naravno, takav je moj slučaj, siguran sam da ima i drugih primjera.
Ako pak, medijska kuća kupi servis, mnogi bi politički osvješteni blogeri vjerojatno prešli na neki drugi ili otvorili vlastite domene, jer je drugačije pisati pod korporativnim okriljem, samim tim što ste na njihovom servisu, nešto i govorite. Naravno, sve to pod uvjetom da ti blogeri imaju nešto protiv kakve medijske kuće ili korporacija kao institucije (a rijetki su zapravo takvi). Zanimljivo bi bilo vidjeti i kako bi se medijska kuća ponijela prema blogerima koji pišu protiv nje, kakva bi bila pravila korištenja i tko bi sve to držao pod kontrolom :)
Što se samog blog.hr tiče, mislim da je broj blogova točan, ali ipak valja uzeti u obzir i da se svatko tko želi nešto komentirati mora registrirati i "otvoriti" blog, pa ostaje pitanje koliki je točan broj aktivnih blogova. Što se posjete pak tiče, kako mi je rečeno, Webalizer (sustav statistike koji koristi blog.hr) pokazuje nešto veći posjet od realnog, no razlika nije tolika, pa je ovaj servis definitivno jedno od posjećenijih hr web odredišta.
Od trendova koji su zahvatili domaći blog svijet, najizraženiji je prelazak na vlastitu domenu, već se dosta blogera odlučilo na takav potez, ali i prelazak na drugi servis. U oba slučaja, servisi s kojeg blogeri odlaze su na gubitku, i trebali bi se zapitati zašto je tako. Na oba domaća servisa ima mjesta za i više nego dovoljno poboljšanja...
Povezani članci
- Savjet dana!
02.01.2008. - Peratović
27.10.2007. - Koliko je NovaTV platila Blog.hr?
04.09.2007. - We make money not art
02.07.2007. - Prodan blog.hr
30.05.2007. - Styria kupila blog.hr?
18.02.2007. - Zombix na Jutarnjem
15.02.2007. - Pro blogeri
15.01.2007. - Blogosfera 2006
05.12.2006. - Six Apart
30.09.2006. - Bestseler bolji od mainstream medija
22.08.2006. - Samostalni blogeri
01.07.2006. - Best of blog: A-lista
24.06.2006. - Blog novine
15.05.2006. - Bestseler
13.05.2006. - Kako imati uspješan blog II
27.04.2006. - Apple protiv blogera
27.04.2006. - Bloger.hr prvi dojam
20.04.2006. - Anderlon odgovara
10.04.2006. - Stanje blogosfere
07.04.2006.
Izdvojeni članci
- Web Start
prije 13 dana, 0h:7min - Sutra.hr
02.10.2007. - Borja u Saboru
11.07.2007. - Web -Koncept, struktura, dizajn
01.04.2007. - SDP na Dvanula
21.03.2007. - Revolucija će se dogoditi na YouTubeu
09.03.2007. - Pričam ja tako s Ljubom Jurčićem...
08.03.2007. - Samostalni blogeri
01.07.2006. - Best of blog: A-lista
24.06.2006. - Pregled 2.0 siteova
26.05.2006.




Komentari
Popularniji blogeri bi svakako trebali na svoju domenu, to je prirodan slijed stvari. Tu blog servisi ništa ne gube - to jednostavno nije za njih i čudo je da ih uopće toliko ima na servisima.
Glede blogera koji odlaze na druge domene (myself included), mislim da je to logični korak u razvoju, u svakome slučaju rizičan, no kako je to quintana bio napisao, ako te ljudi čitaju samo zato jer si na naslovnici izašao na cool listi onda bolje da i ne pišeš (nije dakle da lista ne pomaže ali da je jedini kriterij i nije).
Isto tako treba uočiti razliku između blog servisa kod nas i vani; ako ste uočili blog servisi vani pružaju čistu infrastrukturu, dok blog.hr htjeli mi to ili ne kroz "instituciju" naslovnice kreiraju kakvu-takvu zajednicu, malo nas je puno i gužva je i pravi ljudi često ne dođu do glasa ali je zajednica svejedno.
@mracni: u pravu si sto se tice upgradea i "padanja", nije lako serveru s tolikim brojem korisnika. a sto se kakve takve zajednice tice, meni smetaju ceste afere na servisu, forsiranje zutih tema, i izlazak u bilo kakvim medijima pod svaku cijenu, pa i korisnika. nemam dojam da su korisnici tamo na prvom mjestu, mozda sam u krivu, ali definitivno imaju problema na toj relaciji. mislim da bi trebali procitati aljosin txt o vaznosti komunikacije :)
U biti, njihov opstanak moze omoguciti samo kvaliteta usluge - evidentno je da to ne mogu pruziti. Akvizicija ne dolazi u obzir.
Borja, nema sanse da oni izgube postove od korisnika, korisnicki podaci su svetinja, u danasnje vrijeme kada je storage bezobrazno jeftin, jednostavno ne vidim opravdanje. Makar danas postoje mehanizmi i tehnike i pravila koja smanjuju gubitke prakticki na nulu ... :(
BTW: Maksimalna ekspozicija moze biti i u dobrom i u losem smislu, osjecam da naginju na ovaj potonji :)
@borja: Upravo to forsiranje blog.hr-a na monitoru i taj neki egoisticni nastup su ono sto se meni osobno ne svidja. Mediji u nas lako zagrizu pricu, pocinje se citirati sadrzaj sa bloga, neke finte i to ... Ali to su isti mediji koji svojim notornim i neukim clancima mogu ugurati blog.hr u misju rupu. Za pocetak vec vidim kako gomila stara trazi blog od svoje djece, kako gomila staraca prijeti cupanjem telefonske zice ako vidi klinca na blogu :)
Nema mjesta aroganciji i egoizmu u radu sa korisnicima. Darius bi to vec trebao shvatiti.
čak i jedan blog servis s 50 somova korisnika na kraju se svede na prepucavanje gazde i korisnika/suradnika. Jadno mi je to.
@sinisa: ne mogu se sloziti vise, korisnici bi trebali biti svetinja, da nema njih, ne bi bilo ni servisa. odnos blog.hra prema korisnicima mogao bi biti bolji, iako treba razumjeti da kad te tko zna koliko broj ljudi dnevno pita neko banalno pitanje (koje pise u helpu), ispalis :) a to guranje u medije pod svaku cijenu s bilo cim i meni smeta.
@aljosa: ja mislim da nema toliko prepucavanja, nego kad ih ima su glasna pa se cini da je dosta sukoba. ima mjesta poboljsanju, nije valjda sve tako crno.
@ martin: tnx na infu :)
Naime, vjerojatno ste svi primjetili da danas skoro svaki web 2.0 ili kakav vec projekt ima svoj blog na kojemu developeri i ostali insideri otvoreno komuniciraju sa korisnicima, to je ono sto kod nas nije jos zazivjelo na zalost.
Polaze od pogresne pretpostavke da ce se samo svadjati sa klincima i gubiti vrijeme na besmislene diskusije, WRONG!
Transparentnost (do neke mjere) je key ako zelite stvoriti bazu vjernih korisnika - dogodi se taj moment, to nesto kada korisnici jednostavno imaju osjecaj da pripadaju negdje.
Korisnici blog.hr-a se pocinju osjecati izmanipulirano, stvar se moze rijesiti samo dijalogom i ostrim rezom u politici poslovanja.
@borja: za help postoji helpdesk u krajnoj liniji :) to bi trebali biti ljudi placeni da se zivciraju - i sam sam radio na 24/7 supportu u vrijeme testiranja UMTS mreze, u suradnji sa NTT, Docomom - kakvih sam se nebuloznih pitanja nasluso i sta sam sve prozivio u tih par tjedana, to ne bih nikome pozelio :)
glede tih sitnih intriga, tko je kome pobrisao što nemam što specijalno za reći, ja pouzdano znam da je u zadnjem rušenju bloga pobrisan jedan moj post koji se doduše sastojao od jedne jedine rečenice, no zauzvrat su mi vratiili izgubljene postove pa to nekako smatram fer razmjenom i ne živciram se previše (na mome blogu sam ja gazda i tamo samo ja brišem i dodajem :)
ja i dalje tvrdim da poslovni model bloga koji želi maksimalizirati promet kako bi imao maksimum oglašivača nije nužno spojiv s željom da imamo kako to kažeš nezavisnu scenu ili pružati kontru tabloidnom mainstreamu; problem (ili barem jedan od) je u tome što umjesto da pružaju podršku sadržajima/siteovima koji će popularizirati blog kulturu oni pokušavaju to napraviti sami, a to pak po definiciji rade na način koji "tabloidizira" (huh, koji izraz) cijeli koncept
ne znam da li sam bio jasan; riječ je o tome da istovremeno želimo realizirati dvije ideje, a metode da bi to postigli su međusobno oprečne i nekompatibilne i to jednostavno ne može funkcionirati ma koliko se god činilo da je ipak izvedivo
mislim da su dvije po tebi oprecne ideje, spojive u jednu, a meni ne smeta blog naslovnica, nego potenciranje skandala kako bi se dospjelo u novine, i izvlacenja na naslovnicu tabloidnih tema (poput mog txta na nadzor blogova:))
iako, od sredine protekle godine do danas su se dosta popravili po tom pitanju no i dalje smatram da ima mjesta poboljsanju, a svakako ce biti plus ako uvedu crative commons, tagove i sve sto najavljuju.
oftopik, mogao bi malo na svom blogu, ako vec nisi o tom NTT iskustvu, ipak su oni najjaci japanski telekom
nedavno sam pokrenuo jedan blog
izjavadana.blog.hr - onako pocetnici .... no mislim jedan perspektivan blog .... ako moze koji savjed gdje da nadem free templades za takav blog
ako neka medijska kuca kupi blog.hr nece se puno promijeniti jer su dnevne novine zute kao i blog, stvarno bi trebao neki dobar urednik (stara skola ) da to vodi, a da istovremeno razumije nove medije.
onaj tko kupi blog.hr sigurno bi doveo i svoje urednike, mozda cak i promijenio koncept, samo koliko je urednika koji bi to mogli obavljati? a i vjerujem da to ne bi bio lak posao, uz toliki broj blogova, tko ce svakodnevno pratiti njih 50 000? zato mi se cini jednostavnije kupiti one zbog kojih ljudi dolaze nisam siguran ni koliko ti potencijalni kupci razumiju cijelu tu priču :)
Blog.hr ne zaradjuje NISTA. Ako i zaradi nesto, to su iznosi od par tisuca kuna mjesecno, ako i toliko, Ono nesto bannera sto se vrti je prelijevanje sa monitora i besplatno oglasavanje. Sumnjam da uopce mogu zaraditi za servere, koji, prema posjecenosti koju imaju, trebaju kostati 1500-2000US$ mjesecno. Cinjenica da svako malo imaju problema govori ne o tome da ne znaju radit, nego o tome da aplikaciju optimiziraju do besvijesti jer si ne mogu priustiti bolji hardver.
Sto se tice kupovine Blog.hr-a, on u HR nikom ne treba. Jeftinije je uloziti 100K eura i napraviti svoj Blog, bolji i posjeceniji od ovog, nego kupiti postojeci kojeg ne bi prodali ni za 200K.
Oni kojima blog treba, a to su prije svih Iskon i Tportal, su nepismeni idioti koji nemaju pojma o internetu. Da imaju, ne bi bili ovako losi.
Osim toga, Blog.hr prakticki ne kontrolira nista od posjecenosti koju ima jer ona ide direktno blogerima. A stavit reklame na blog...mozda, ako veci dio tih novaca das samom blogeru, a onda opet dolazis do toga da imas 5% blogova sa potencijalom za reklamu. Ako ces staviti reklamu na blog, to mora biti PPC, a PPC po cijeni koju nudi Google ne postoji ni u povojima....
Blog.hr je cool servis i jedini nacin na koji oni mogu zaradit neke ozbiljnije novce jeste da portaju aplikaciju i da se rasire u regiji (gdje pri tome mislim na prostor siri od ex-YU) , skupe milijun-dva korisnika i prodaju se nekom jacem europskom portalu. Naravno, da Anderlon ima kapaciteta za takvo što, Monitor je do sada mogao biti jedan od 10 najposjecenijih siteova u Europi, a nije.
Od interneta se moze zaraditi ozbiljnija lova jedino regionalnim pristupom, Hrvatska je mala i tu ozbiljnih para nema. Znaci, izvoz.
@alter: lider je pisao kako monitor zaradjuje, ne znam, oko milijun i po kuna godisnje, mozda blog.hr sada nema placenih oglasa, ali sigurno ce ih biti. slazem se s tobom da je isplativije uloziti pare u novi projekt (ili blogere) nego kupiti blog.hr, ali mislim da si preveliki pesimista za hr scenu, moze se i tu zaradjivati na netu a bez da se siris uokolo.
Naravno da su oni realno znatno nizi. Sto se tice optimizma, mi smo pricali o kupovini Blog.hr-a. Pogledaj tko kupuje blog mreze vani pa baci analizu. Blog.hr jednostavno nije takav servis di je lako napraviti neku lovu i to je sve. Ajde vidjet cemo, cekam taj dvanula da vidim sto ce biti :)
a dvanula jos malo nadam se, totalno neprofitabilan ce biti i propast cu :) vec imam probleme u perspektivi :)
inace ovaj txt je nastao na temelju glasine, koja kaze da jedna velika domaca kompanija razmislja o kupovini bloga, a kako je i martin potvrdio, postoji interes. ako vam kazem vise od toga, morat cu vas pronaci i...:)
Pitanje?
da li mogu inplatirati jedan od templatese u blog editor na blogu.hr ako netko voljan mao pomoci oko izjavadana.blog.hr - frico_@net.hr
ja bih zaključio između ostaloga i to da puni kapacitet ili doseg bloga uopće još nije postignut jer sam mišljenja da bi neki uspješniji bloger morao moći doći do 5-6.000 posjeta dnevno na našem tržištu; naslovnica blog.hra ide u 130.000 pageviewa dnevno, trebalo bi pogledati statistike koje su javne na monitoru ili na nekim drugim portalima i vidjeti koliko oni stranica serviraju dnevno
problem našeg interneta je u tome što je jako maleni i jednostavno ne vidim načina da se taj problem ikada riješi
Da se uključim kao čovjek sa strane, krenuo sam u poslednjih par mjeseci malo intenzivnije da pratim HR blog scenu da bih pronašao određene povezanosti među autorima i izvukao neka pravila po kojima funkcioniše hrvatska blogosfera i na kraju procentualno odvojio žito od kukolja.
Ne znam za ostale države svijeta, ali mislim da u HR postoji taj jedinstveni koncept dva jaka nacionalna blog servisa koji su postali svojevrsni brendovi i bukvalno se za njih unikatno vezuje termin blog. Otuda i fenomen da se autori vezuju isključivo za ta dva servisa, prelaze sa jednog na drugi i slično jel imaju tu neku predstava da ako nisi na nesto.blog.hr ili nesto.mojblog.hr da u osnovi ne postojiš. Realno, na blog.hr po mom ličnom mišljenju od 50k blogova možda vrijedi max. nekih 20-tak.
Taj koncept naslovne strane za blog.hr mrežu je zaista idejno sjajno osmišljen i na toj naslovnici se u suštini i zasniva dobrim dijelom čitava ta blog priča u HR. Bukvalno bar 80% blogera se nameće do granica bizarnosti da dođu na tu famoznu cool listu. S druge strane uređivačka politka blog.hr je ekvivaletna tipičnom tabloidu samo u online izdanju. Napravili su bukvalno blog estradu konstatnim forsiranjem svakojakih senzacija. Imaju taj koncept da od anonimusa kroz blogosferu prave estradne zvijezde. Opet sa te neke marketinške strane, interesatno je šta se to može oglašavati kod Analne kraljice i Markomanije? Durex, muški časopisi, sex shopovi :))
Mislim da upravo tih 20-tak najboljih zajedno sa onim koji su u određenom trenutku izdvojeni na naslovnici servisa u stvari prave 80% čitavog prometa tamo. I slažem se sa Borjom da je angažovanje istih na novom servisu višestruko bolja stvar od kupovine blog.hr.
Takav sustav s druge strane zamagljuje conent oriented korisnike - koji bi pratili rss kanale.
To je jos sci fi za vecinu korisnika, zbog toga m-f-b sustav opstoji, dinosaur po dizajnu iz prethistojije prije definicije web. 2.0 standarda. Toliko nestandardni, prave nam hrpu problema kad želimo napraviti upgrade na viši nivo - dok recimo sa blogger.com je trenutak posla migrirati na wordpress.
Čekam da neko napravi aplikaciju za laku migraciju sa blog.hr na nešto naprednije, pa da vidiš veselja :-)
glede blog/mojblog, eto večeras sam malo pregledavao to prepucavanje i vidim da se puno emocija u to utrošilo, no makar jedna strana barem prividno ima "javnost" na svojoj strani, nisam baš siguran da su oni ujedno i ti koji su u pravu...
glede cool/almost cool liste, upozorio sam kako je to anomalija hrvatskog bloga te kako slični koncept ne postoji vani, istina je kako kaže moj imenjak dva komentara iznad da je to donijelo neki uspjeh ali vidjeti ćemo kako će se sada stvari razvijati. vidim već da na mojblog rade neke nove najave (usput se hvaleći kako je njihov blog uvijek online ;), a već je bilo i nekoliko najava sa strane blog-hr-a, pa da vidimo i to
may you live in interesting times
@anonimus: imali smo mracni i ja jednu raspravu o takvom poslovnom modelu, nije baš lako izvedivo dijeliti bannere s blogerima, iako i dalje smatram da je moguce, kroz neki adwords model, to će djurman bolje znati :)
@mrak: za vecu scenu trebamo uvesti još kineza :)
@marko: slazem se, u nas je pomalo jedinstven koncept ali odlaskom blogera na vlastitu domenu i formiranjem blog mreža (ponavljam se) to će se promijeniti, a ostalo što si napisao i sam potpisujem.
@noebius: korisnici su lijeni,ali mislim da ce sve to posloziti. blog.hr i dalje ce biti vazan servis, no blogeri opinion makeri, kako mracni kaze, biti ce ili na zasebnim domenama ili unutar blog mreza. kako je i mracni citirao quintana, ako te citaju samo zato sto si na cool listi. mora se to malo profilirati, blog.hr je postao previše toga
premalo nas je i svako razvodnjavanje kapaciteta ili fokusa ide u direktni negativni efekt
Vidim da je par ljudi napravilo nesto slicno. Bio bi mi potreban neki tekst, tutorial jos bolje, u kojem bi se to objasnilo. Blog.hr je dosta atipican, ako uzmem rss kanal gubim linkove, pa nam jedna skriptica ne bi bila na odmet, pogotovo kad kako vidim, postoji nekoliko opinion maker-a koji (jos uvijek) drze paralelne blogove, na blog.hr valjda zbog "popularnosti tog servisa". Ljudi se ne odlucuju na blog mreze, koje su ocito jedini pravi put stvaranja znacajnije medijske promocije - meni se cini cak i bolje od kupovine free servisa. Naime, ljudi zele kontrolu (bez da ih netko stavlja u ugovorne odnose) nad svojim sadrzajem, a open source aplikacije u paketu - na vlastitoj domeni, zanimljive su sve vise. Znam da je wordpress jednostavan za import, radio sam to sa blogger.com u wordpress.org na njihovom sajtu, ali da treba podesavanja - treba. Da zakljucim - mislim da je od akvizicije daleko interesantnija opcija niz blog mreza, cije bi rss kanale prenosili i "mediji" - mozda vlasnici - a model koji po tom pitanju koristi my.yahoo.com je jedan od uspjesnih pristupa. Yahoo ne kupuje - on u svom sucelju prati rss zanimljivije nego sto bi to napravili tradicionalni mediji - a vrte reklamice i zaradjuju na tome :-)
Uvodjenje nekog domaceg adsense sustava na blog serivs(e) znaci da bi sve mahnito krenuli klikati po oglasima (u cpk sustavu) sto bi znacilo veliki trosak oglasivaca i mali, premali profit blogeru. Ima tu jos problema, dopisati cu ih ako bude interesa :-).
U Hrvatskoj postoji mozda 20 ljudi koji su ikada radili siteove koji imaju neku ozbiljniju posjecenost (znaci, vise od, recimo, 50K posjetitelja dnevno). Ali pazi o cemu je rijec, blogovi, bez jakog igraca koji bi ih kupio, bez nekog Googla koji ce ti tamo gurati reklame, bez nekog kome ocajnicki treba sirovi traffic, jednostavno nisu poslovno zanimljivi.
Oni koji briju da ce neki blogeri biti pod ugovorom za novine briju gluposti: ako neki bloger ode pisat za jutarnji, to vise nije internet i on onda dobija lovu koja dolazi iz klasicnih oglasnih kanala.
Znaci, podvlacim da ova dva blog alata nemaju neku financijsku perspektivu osim ako ne izadju na sire trziste ili ako se ne uvale nekom domacem, velikom. Jedini tko bi ih mogao kupiti je Tportal, ali nisam siguran da oni uopce mogu razmisljati u tim relacijama. Uostalom, ni sam ne bih kupio Blog.hr: treba ti godina dana da ih stignes, jer iako su najbolji, dovoljno su losi i nemaju love za ozbiljnije investicije. Ali kad ih stignes, sto onda: di su pare?
Mislim da tim ljudima treba dati konkretan novac koji bi se određivao na skali njihove posjećenosti, naravno ne ispod određenog minimalnog ranije utvrđenog iznosa, sa eventualnim bonusima. Dok bi marketari iz te mreže odradili kompletnu stvar sto se tiče promocije te nove mreže i doveđenja posjetilaca i komentatora sa jedne strane, i sa druge strane vodili bi kompletnu priču sa oglašivačima, uključujući tu i AdSense-like programe.
Što se tiče naslovnica blog servisa, mislim da je sada pravo vrijeme da se naprave bitne konceptualne promjene. Blog.hr i mojblog.hr u suštini imaju isti koncept naslovnice, koji se u osnovi bazira na dizajnu interfejsa prve verzije Blogger.com. Kada kažem bitne konceptualne promjene: da se posebno izdvoje zaista najpopularniji blogeri, da se omogući pregled servisa po raznim kategorijama, okej ima tabloid, ali zašto da nema i kultura, poeizija, tehnologija, itd., ako je već politika da jedan (uz eventualno učešće ponekad drugih ljudi) čovjek uređuje naslovnu stranu, zašto ne otvoriti i nekakvu Pagetwo stranu koja bi imala više urednika, koji su u stvari cjenjeni blogeri sa servisa, koji bi pronalazili taj bar alternativni sadržaj netabloidnog tipa. Uglavnom, kao informacioni arhitekta i učesnik blogosfere, imam kao i predpostavljam ostali učesnici ove diskusije tonu ideja kako napraviti novi koncept za naslovnicu blog servisa, Naslovnica 2.0 :)
@djurman: potpuno sam smetnuo s uma mahnito klikanje...
@alter: pesimisto :)) ne mogu se sloziti s ovim za novine jer neki blogeri su vec regrutirani i odavno pisu za razlicite medije. mislim da je nase trziste dovoljno veliko i da blog servisi imaju perspektivu. ne mozes zanemariti cinjenicu da je blog.hr jedan od najposjecenijih hr siteova. uostalom vidi ovu pricu s kazom, to je cisti gerilski marketing :) odlicno izvedeno.
@marko: ja sam novinar, plaće su kako gdje, ali ako dosta radiš može se i zaraditi neka crkavica :) vidis, ja bi si mogao prisutiti platiti blogere, ne mozda previse, ali vise od 0 koliko su za svoje pisanje na blog servisu placeni sada. daj mi 30-40 blogera i napravit cu paralelni medijski svemir :)
u pravu si za naslovnicu...
@svi: bas mi je drago da se ovako fina rasprava razvila, ocigledno se tu ima sto za reci
Borja ti realno imaš jedan od vedećih sajtova u HR koje se tiče blog scene i zajedno sa još jednim kolegom ekspertom za prodaju i marketing, možete ladno da tražite investitora za takav poduhvat. Ja sa skoro sa dva poznanika, između ostalih projekata, krenuo lagano da radim na konceptu novog blog servisa sa Balkansko tržište, s tim što se strategija jednim dijelom oslanja na Weblogs Inc. Trenutno smo u fazi da treba uskoro da idemo da pričamo sa potencijalnim investitorima.
S druge strane, kako stoje stvari sa AdSense alternativama, evo ovdje spisak od 39 takvih servisa: http://netprofitstoday.com/_resources/google-adsense-alternatives.html
Inače, kakva je situacija sa AdSense u Sloveniji?
glede transfera na wordpress; ja sam zadnjih četiri-pet mjeseci svojeg bloga doslovce copy&paste-ao jer ionako sam morao odrediti kategorije, nakon toga sam sve skupa napravio još jednom jer sam stavio i tagove (dakle, učite na mojim greškama ;)
još će ispati da huškam blogere na samostalne domene :)
ja sam nekako otišao među prvima (što nije točno, ja zasada koristim blog.hr kao "drugi program", a promet po blogovima mi je sada 50:50 s time da na mrak.org imam prosječno tri stranice po unique useru tako da je promet prosječno veći), ali vidim da sam samo bio brži za koji dan
mislim da je i val prebjega u zadnjih desetak dana dao malo blogovcima za razmišljati, jer ja zasigurno nisam neki gubitak, no u međuvremenu se naslagalo toga...
@ mojblog.hr - u principu, seobu na taj servis imaju vecinom ljudi koji bi zeljeli "nesto slicno" konceptualno, ali "malo bolje" - onda se razocaraju u "kompliciranosti" - u biti sa prisustvom standardnih alata koje su uobicajeni unazad par godina. Strah od pada "citanosti" je dosta prisutan kod citanijih autora, dok su "djeca" vrlo pokretna - uostalom srednjoskolci cesto napuste blog.hr u sustave daleko bolje dizajnirane za njihove potrebe (primjer je svakako LJ). Ovaj potonji svakako je nesto na sto se treba ugledati - mogucnost napredovanja u dizajnu, community i slicno prema potrebama.
Ono sto bi svakako koristilo je sustav nezavisan od bazicnog servisa, dakle kategorizacija - odnosno specijalizirani kanali.
Blog.hr tu svakako gubi upravo zbog svoje nestandardnosti, no s druge strane, ukoliko bi napravio radikalniji pomak - izgubio bi svoje "vjerne mastadonte". Marketinska uspjesnost tabloidnog tipa dovela je do popularnosti, bez trajnosti.
Taj tip servisa ubrzo ce ga svrstati na nivo recimo GeoCities - sve free tamo sto sam imao po malo je nestalo iz virtualnog svijeta... ili mozda nije, nalazi se u archive.org.
Manji sustavi, interesno povezanih grupa uz daljnju fragmentaciju cine mi se daleko vjerojatnijim smjerom dogadjaja.
Sto se mene tice, najvise posjeta sam imao na razini 700 unique u jednom danu - i to na mojblog - u, a u najboljim danima kad bi bio na naslovnici bloghaera nisam postigao tu brojku. To ukazuje da bas promocija u jednom sustavu i nije najvise sto netko moze postici. Uostalom, ovo je 67 komentar na ovaj post, sto govori sto pazljivo izgradjivanje imena moze znaciti ;-)
tek sam sad skuzio da je 67 komentar :) a sto se posjeta tice, meni je super ovo sto je quintana rekao, mislim ako te citaju samo zato sto si na cool listi...ako nekog citam, citam ga zato sto je kvalitetan autor, pa ako ide on odo i ja.
@sergej: volio bi kad bi se neki od dva modela koja spominjes konkretizirao i u nas, moj projekt mozda bude na dobrom tragu jednog od dva spomenuta modela
U ratu dva konkurentska sitea cesto ne pobijedi onaj sa vise opcija nego onaj sa jednostavnijim interfejsom. Postoji mnogo nacina da pobijedite a vi ste izabrali pogresan: fokusirate se na konkurenciju umjesto na svoju kvalitetu a ni sami ne znate definirati dva jednostavna, svima jasna i istinita razloga zvog kojih bi netko bas vas izabrao. Zato sam rekao da ste amateri, sto nije uvreda nego motivacija da budete bolji i da uspijete u svojoj namjeri Apsurdno je sto ste vi prvi a drugi; na zalost, bez radikalne promjene u pristupu drugi cete i ostati. Mozda ne i zauvijek: situacija je takva da bi vam netko sa 50K kuna i napisanom aplikacijom mogao u roku od 6 mjeseci ugroziti i drugu poziciju. Blog.hr je dostizljiv, pitanje je samo znate li vi kako.
vjerovao ili ne meni se dosta u zadnje vrijeme vrti neki koncept na tom tragu, tako da mozemo malo zaroniti u to podrucje...
ali ima jedna druga stvar, super mi je citati tvoje textove, kao sto i sam znas, a to je da bih volio procitati hard copy borja.org-a. dok lezim na kaucu s kceri, ili bilo gdje drugdje... ja sam jos davno za sapmag razradio model u kojem bi se citatelji mogli predplatiti na hard copy, znam i partnera koji moze dati potrebnu infrastrukturu.. itd... i htjeo sam ti napisati mail na tu temu... mozda je ovo off topic - ali ako ovo stavimo u siri koncept - blog scene u HR, ovo moze biti market development, jer ako npr nadje se nekoliko timova, koji bi pratio svaki svoje podrucje, i pripremao mjesecni hard copy izbor sadržaja blogova na temu u kojoj su kompetentni, sigurno bi se vrlo brzo nasao business model isplatljivosti. npr stampanje fanzina kao 04 je oko 12 000 kuna, tisak uzima 30% za distribuciju, i da se jedno 30% odredi za pisce, te jos neka 30% ide za produkciju. dolazimo do nekih 24 000 u prihodima kao minimalno - neka je hard copy 20 kuna - to je 1200 kopija, sto nije problem prodati.... samo se sjetite izbora iz ex yu....kada bi se ovo pokrenulo, gubi se fenomen bloga kao bloga, a vracamo se opet na sadrzaj, te njegovo upakiranvanje, te plasman na trzistu. klasicni virtual value chain, kojeg priv spominje JJ Sviokla, prvi profesor e-businessa na HBS-u. inace JiJi mi je neformalno bio mentor na mom MBA i usmjerio me na transaction cost theory or Rolanda Coase-a, i mislim da bi se trebali analizirati troškovi transakcija, te tko ih stvara, i kako su raspoređene kroz čitavo područje blogosphere i tu možemo onda dobiti precizan model... mislim da bi se malo trebali više udružiti i surađivati, te na taj način stvoriti infrastrukturu za realizaciju pravih stvari. opet da ovom vratim na temu - mislim da se u gornjoj diskusiji uopce ne spominje najbitnija stvar, a to su blogeri, ljudi koji su kreirali sadržaj da se uopce može govoriti o prodaji blog.hr-a... koliko sati dnevno ljudi potrose pisajuci sadrzaj za blog.hr ? i šta će oni dobiti od prodaje ? to je ključno pitanje... slično sam komentirao na blogu od Joi Ito-a na njegov post kada je rekao da je investirao u last.fr (muzicki sajt) . odmah su poceli komentari oko dionica and so on... a sta dobijamo mi koji stvaramo vrijednost last.fm-a stavljajuci svoj sadržaj gore. vrlo je kratka linija između toga da je blog.hr ili last.fm samo proizvod relevantan na finacijskom tržištu, ili ima još kojih vrijednosti ? U tome da dobijemo jasniju sliku o tome gdje je crta pomaže nam corporate social responsibility, jer se uspjelo dokazati da da CSR indexi tvrtki imaju poveznicu s tržišnom vrijednosti tvrtke...
sto se hard copy borja.org tice, vjeruj mi, razmisljao sam, a nisi jedini koji mi je to rekao, tako da mozda i slozim nesto, ali jos ne znam sto (puno mojih slika za posjetiteljice?:).
a sto se druge ideje tice, svidja mi se, budemo se mailali oko toga, ako na blog.hru ne osvane ta ideja iznenada
bilo kako bilo, nakon 70+ komentara čini se da se sve svodi na to kako postoji količina "etabliranih" blogera i kako je samo pitanje njihove organizacije u neku suvislu mrežu
i na kraju, dok se nekome od "nas" sam ne javi neki od oglašivača to samo znači da uvjeti nisu sazreli da se komercijalno počne to eksploatirati.
@noebius; glede rasta posjetitelja, eto kroz statistike koje su bile viđene na zombixovom siteu, podatke koje je dao leb, odnosno quintana i uspoređujuči to s mojim podacima, ja samo mogu zaključiti kako meni na blogu raste promet cca 50% mjesečno i trenutno sam na nekh standardnih 500 učitavanja dnevno (eto čak i u dane vikenda), krajem siječnja sam bio na 200-250 i gledajući te statistike nekako se sve to krenulo sve brže i brže odvijati, tako da bih rekao da je tvojih 700 posjetitelja na mojblogu samo rezultat dugotrajnog truda a manje uspjeh samog portala. isto tako mislim da u nekome času dođeš do kritične mase nakon kojeg skokovi u posjećenosti postanu rapidniji jer je valjda prijenos informacija među čitateljima rapidniji
intenzivno pratim referere i tu ima sve zanimljivijih i zanimljivijih linkova od kuda ljudi stižu do mog bloga
sto se oglasivaca tice, imao sam nesto malo ponuda, ali taman sam bio u redizajnu, tako da nisam nista poduzimao potom pitanju
Ja se sjecam davnih dana kad su free hosting servisi nesto znacili - xoom.com primjerice je bio "pun pogodak" dok ga jednostavno nisu - ugasili. Vlastite domene su jedini garant sigurnosti, ili bar vlastiti free hosting koji se moze pomicati. Sirenje sirokopojasnog interneta znaciti ce za blogosferu mnogo - tada ce razne djindje - mindje i te kako znaciti. A da li ce ih free servisi podrzavati? Sadasnje stanje podcasta na hr blog sceni ukazuje da se space (bandwidth) specijalizira ovisno o sadrzajima, video odlazi od blog host servisa, a bome brisanje slikica na blog.hr (sto me osobno izuzetno razljutilo, jer je jedino sto sam trazio da mi ne diraju moje krugove) ukazuje da je bandwidth prvenstveno usmjeren u "svjeze" sto ce reci prolazne sadrzaje.
Ta nesigurnost u arhiviranju, ukazuje da su servisi "potrosna roba" te da sve vise ima mrak 2.0 i borja 2.0 - a gdje je arhiva? No to je opci trend, kao sto je nestala arhiva "starog" vecernjaka ili kako nestaje slobodna arhiva Novog Lista upravo danas...
Tko zna, mozda cu jednom morati platiti da bi dosao do arhive tekstova na nekom "hr bljog" servisu.
Arheologija blogova je ipak prica za sebe, za neki drugi topic. A bljog haer je ipak jedan mastadont, dapace dinosaur, koji nije okretan a prevelik je da se brani od sitnih nepodopstina. Cinjenica je da se admini trude kako korisnicima "zatvoriti rupe" kojima bi "napumpavali" svoj rejting. Sve odlazi na ad-sense programe, uz skrivanje pravih statistickih podataka uz cinjenicu da broj stvarno aktivnih blogova ne prelazi danas par tisuca.
Sve dok se neći veći subjekti (oni s velikim budgetima) ne odluče na prave internet kampanje, neće biti profita od oglašavanja na "domaćem" webu. Jednostavno, potreban je nekakav "zamašnjak", netko tko će zakotrljati priču. S obzirom na to kako se vode promidžbene kampanje u HR, čisto sumnjam da če se takvo što uskoro desiti.
Da bi do toga uopće došlo, prvo se moraju desiti neke druge stvari. Prije svega, migracija populrnih blogera na vlastitu domenu. Po meni, to je apsolutni uvjet.
Drugo, njihovo udruživanje, svrstavanje u kategorije... bilo kakva organizacija sadržaja i kakvo takvo upravljanje posjetima.
Treće, inicijativa - netko treba preuzeti na sebe rad na popularizaciji oglašavanja na blogovima, netko treba "cimati" oglašivače, agencije, lovatore.
"Samostalni" blogeri trebali bi skrenuti pažnju na sebe i putem medija i to na "štetu" blog servisa.
Eto, to bi bile osnove. Svejedno, mislim da stvar ide u krivom smjeru - profit ne bi trebao biti cilj, jer, pretpostavljam, to nije niti bio razlog zašto smo počeli blogati. Neka profit bude tek ugodna nuspojava koja će doći kada joj bude vrijeme.
M.
S druge strane, baš mi se ne čini da bi "samostalni blogeri" trebali ići putem medija. Mediji su sada "korak iza" dešavanja na Internetu, te je način kako bi "opinion maker" trebali nastupati, vrlo individualno pitanje osobnog PR. Mediji jako vole pojesti za doručak, znam par takvih situacija, ljudi mirno blogaju kad se za njih manje zna i kad ih mediji ne proganjaju, a klikovi NIKAD ne dođu sa kontakt emisije. Provjereno. Ja bio na TV, radio konferenciju na novinare - broj unique visits iduća dva dana isti. Jedino porastao broj telefonskih poziva...
a što se tiče popularizacije kroz medije, ja o tome i nisam govorio u svjetlu povećanja broja posjeta, nego u smislu stvaranja mogućnosti za profit.
Što se tiče povećanja broja posjeta, bilo koji blog može učiniti samo jedno - biti zanimljiv.
Inače, mislim da je većina blogera malo preopterećena tim brojem posjeta.
Ali važno je raditi ono što voliš. Web 2.0 stvara potpuno novu dimenziju netiquette, gdje se izgrađivanje image radi puno, puno suptilnije i direktnije sa publikom. Interaktivnost ovog medija je puno dublja.
Časopisi kao jutarnji.hr pokušavaju imitirati blogove - i ulaze u blogosferu "recenzirajući" odnosno "educirajući" - individualnim blogovima nedostaje urednički posao, kako to imaju "portali". Stoga izbor kvalitetnih tekstova i dalje ostaje kao problem. Razne "blogroll" opcije i oni koji ih kvalitetno uređuju, tipa technorati, praktički postižu dimenziju tradicionalnih web 1.0 medija. Kombinacija individualnih kolumni, fleksibilnog uredništva te pomna profilacija proces su pozicioniranja. Blog.hr pozicionira se u "pomnom odabiru" vijesti na naslovnice uz tabloide - a mediji koji ga sljede, pa gotovo i kopiraju - također su sve tabloidniji.
Specijalizirane informacije postupno se sele (specijalizirani novinari vole da su im članci trajnije vrijednosti). Činjenica je da sada jedan autor, pa i grupa autora, može pratiti vlastitu višegodišnju arhivu a ne da ostavlja to "povjesti" u državnom arhivu. Mediji gube oglašivaće, gube čitatelje, čitatelja ima sve manje i raste broj nepismenih - to su činjenice.
A ja se raspisao ovdje umjesto da pišem vlastite postove :-)
Nesto mi se obrusio RSS za komentare sa borja.org .... hm!
Ma Sinisa gleda da neku pinku investira u par domacih servisa, eo u dvanula bi ubo koju milju kojecega :) Za ostale, cekam jos mjesec dana da vidim sto ce se sve pokrenuti ...
Upišite komentar, ako baš želite...
Ime, email i komentar su obavezni. Hejterski komentari i spam biti će obrisani. Ako želite da vam nešto i odgovorim, to će se prije dogoditi ukoliko me konktaktirate na mail :)