trendovi

02.svibnja 2006

Stanje medija | HR

Ponukan osvrtom novinarke Vjesnika na blog i blogere, odlučio sam se osvrnuti i ja, ovaj put, na stanje medija. Prije negoli krenem, moram objasniti putnicima namjernicima da sam novinar, dakle pripadnik te iste medijske scene, a u neku ruku i bloger, kao i da se ne smatram nikakvim stručnjakom ni po pitanju medija ni po pitanju blogova, što naravno ne znači da ne mogu nešto napisati na temu iz sasvim osobne perspektive.

Medijima ne vjerujem previše, vjerujem samo nekim novinarima. Mainstream medije drže koproracije koje same po sebi imaju za cilj profit i kojima su važniji njihovi interesi i novac oglašivača negoli sadržaj. Da novac oglašivača često gura temu u jednom smjeru, dobro mi je poznato i tek je na snazi uredništva da to zaustavi, jer onaj kome taj novac ide sigurno to neće napraviti. Česti su i pritisci oglašivača koji misle da skoro pa mogu napisati cijeli tekst; po mojim iskustvima treba naći fini balans između suradnje s oglašivačima, jer je to naravno moguće, nisu ni svi oglašivači loši. Ipak, kada vam netko na godišnjoj razini ostavlja milijune eura, pitanje je što ćete kao vlasnik učiniti kada je opasna tema u pitanju. Vjerujem da bi svaki urednik imao što reći na ovu temu, a i sam bi mogao naći par aktualnih primjera "suradnje". Drugi nazovi problem je žutilo koje prevladava kako bi se novine prodale. Neću lagati, i mene ponekad zanima sisa Jessice Albe, ali složit ću se sa zaključcima konferencije koja se održala prije par godina, a na kojoj je rečeno kako mainstream izdanja imaju i neku društvenu odgovornost.



Medijsko područje može postati dominantnom industrijom 21. stoljeća, ističe se u izvješu sa Svjetskog samita o održivom razvoju, održanom 2002. u Johannesburgu. Naime, ni jedna druga industrija neće tako snažno utjecati na razmišljanja ljudi i političara o društvenoj odgovornosti i prioritetima održivoga razvoja. Mediji su, zapravo, među najutjecajnijim institucijama u svijetu. Tu svoju moć morali bi u većoj mjeri koristiti upravo za stalnu promidžbu tih ideja. Novinar

Zbog svega toga, čitatelji gube povjerenje u medije, u mnogo slučajeva ne doživljavaju ih kao relevantan izvor informacija i to nije slučaj samo s našom scenom već i onom inozemnom. Jedan od zaključaka izvještaja Stanje medija jesti da su idealisti izgubili. "Ako krenete pričati o javnom interesu ili povjerenju javnosti, smatrati će vas romantičarem", rekli su off the record neki od urednika. Mnogi od njih su zbog frustracija izazvanih stanjem stvari dali otkaze. Osim toga, zaključuju i kako su mediji konačno prihvatili tehnologiju, no to kod nas nije slučaj.

Jutarnji, koji se nadao da će Internet umrijeti, na kraju ipak izašao na web, Večernji se prečesto raspada da bi ga posjećivao, a doista su rijetki oni koji imaju RSS ili barem znaju što je to, da ne govorim o webu 2.0. Kroz komentare na neke tekstove moguće je vidjeti i da su čitatelji razočarani i da reagiraju, naročito na spektakularne naslove koji nemaju veze s tekstom. Jedan New York Times i Washington post imaju blisku suradnju s blogerima i obavještavaju svoje čitatelje o čemu pišu, siteovi su im spektakularni (naročito nedavno redizajnirani NYTimesa), BBC ide u 2.0 rekonstrukciju (na ovo treba obratiti pažnju), a mi ćemo po običaju kasniti pet-šest godina za tim trendovima. Najveći domet kod nas je dopustiti čitateljima da pošalju kakvu fotografiju i komentiraju tekst, a Večernjakove neatraktivne video vijesti pogledao sam do pola jednom i nikad više. Medijske kuće vani, poput News Corpa, ulažu milijarde u Internet, jer je trend, kažu u State of Media izvještaju, da se sve seli online.

The central economic question in journalism continues to be how long it will take online journalism to become a major economic engine, and if it will ever be as big as print or television.
U cijeloj toj priči, i blogeri imaju značajnu ulogu, pa ih ne treba samo tako odbacivati kako je učinila novinarka Vjesnika niti ih nazivati razjarenim napadačima. Među blogerima ima sasvim dovoljno kvalitetnih autora da se cijeloj priči pristupi ozbiljno i da se uzme u obzir što neki od njih pišu. Osim toga u izvještaju State of media koji spominjem analizirani su i najpopularniji blogovi, a spominje se kako je tek u 15 posto slučajeva post napisan kao reakcija na vijest u mainstream medijima, dok je 33 posto slučajeva napisan kao reakcija na post drugog blogera.

Ne mogu se nikako oteti dojmu da domaći mediji odnosno vlasnici istih ne razumiju kuda sve to ide što se Interneta tiče, nadam se da će me svojim potezima razuvjeriti, iako do sada to nije bio slučaj. I priznajem, čudno mi je, pa NYtimes je click away, kao i Poynter, Editorsweblog, Journalism.co.uk, Media Guardian prava masa izvora koji se trendovima u novinarstvu bave.

Sve više novinara osjeća se neslobodno, u sve većem strahu za egzistenciju i pod stresom, a uzrok je sve veća komercijalizacija medija i pritisci raznih interesnih skupina na novinare, Sindikat novinara Hrvatske
Za sada, učinilo mi se na moment da bi novi Index mogao ponuditi nešto, jer Matija Babić na svom blogu najavljuje novitete, no za to ćemo pričekati dok se ti noviteti ne pojave. O 2.0 medijima u brzoj i kratkoj formi možete čitati i na borja.org.

hr.digg|prijavi

Komentari

  1. : Noebius - 02.05.2006. 16:57
    Kako je netko jednom rekao, "Slobodu medija imaju oni koji medij - posjeduju". Upravo je u tome i bit decentralizacije informacije u blogosferu, budući da tradicionalni mediji vrše konstantnu koncentraciju, koja je viđena u brojnim industrijama. Amerika danas ima 2 (dva) proizvođaća automobila, a 6 značajnijih igrača u području tradicionalnih medija. Normalno je da EPH i Styria sebe vide kao pobjednike, odnosno očekuju da će svi ostali izumrjeti. No bit tradicionalnih medija je da ne prodaju vijest - već isključivo konzumente,čitatelje. Njihovi kupci nisu čitatelji, jer se na papirnatim novinama gubi novac, već oglašivači, kojima me stalo da njihova poruka bude kvalitetno diseminirana.
  2. : borja - 02.05.2006. 17:38
    @noebius: jasno je to što pišeš, ali trebali bi shvatiti da bez publike nema oglašivača. ako inače ne vjerujem onome što pišu, još ću manje vjerovati i kad pišu o nekome tko se oglašava kod njih. ja inače po medijima pratim novinare koje cijenim, no ne da mi se davati novac samo zato da bi pročitao mišljenje jednog novinara kad je sve uokolo više manje smeće. aljoša, koji je također radio u medijima osvrnuo se na temu, i istinu piše, u sredini su uvijek novinari...
    http://marketingservis.com/blog/blog-ubija.html
  3. : mrak - 02.05.2006. 18:07
    huh, amerika ima daleko više od dva proizvođača; ti vjerojatno ciljaš na ford i general motors, no imaš tamo i chrysler a da ne kažemo kako bi ove godine najveći američki proizvođač trebala postati toyota (malo je teško govoriti o američkim proizvođačima u tom kontekstu)

    nego najbitnije; koliko se ja sjećam večernji list ima u svojoj strategiji zapisano da se krene baviti televizijom i meni se čini da su te web video vijesti samo neka vrsta probe za time; da su papirnati mediji spori u prihvaćanju elektronike je očekivano jer nisu razvili business model koji bi ih učinio rentabilnima na netu i to je ok

    no fascinirao me onaj tekstić na vjesniku (to je nekada bila dobra novina) i ta žena očigledno pojma nema o čemu piše... tipično...
  4. : Berislav Lopac - 02.05.2006. 18:17
    Borja, mislim da ti se potkrala greška u naslovu posta... Umjesto "t" bi trebalo biti "r".
  5. : borja - 02.05.2006. 18:19
    @mrak: što hoćeš reći, da je jutarnji pet godina razmišljao o poslovnom modelu? :) mislim da su svih svojih izdanja stavljali po jedan tekst dnevno na portal imali bi sasvim dovoljno sadržaja, dok se oni smisle, već će biti aktualno nešto drugo. U vrijeme gigantskih promjena u medijima, moraju brže reagirati, dok skuže 2.0 već koncept već će biti 5.0. Što se večernjeg tiče,video vijesti su im katastrofa, a ne pratim i zbog njihovih urednika/članova uprave. Uz sve to, kad mi jedna takva novina na svom webu objavi nešto tipa pogodite čije su ovo sise onda mi gura još "za ljude za stavom" pod nos...
  6. : borja - 02.05.2006. 18:19
    @berislav: moglo bi i tako :)
  7. : mrak - 02.05.2006. 18:30
    ma ne kažem ja da su pet godina tražili poslovni model, nego im je to medij koji ne razumiju po definiciji, pomalo su bili spori, pomalo su se nadali da će to proći (baš kao i televizija i radio) i tako skupi se vremena...
  8. : mrak - 02.05.2006. 18:31
    heh, nego najbolji biser "može policija svaku šifru razbiti"; hehe, ako si diletant i imaš je na postitu kraj monitora definitivno može - ako si daš samo malo truda malo je to teže; teta je gledala previše filmova
  9. : borja - 02.05.2006. 18:55
    @mrak: onda su trebali angažirati konzultante, mene smeta to, dok oni skupljaju informacije vrijeme prolazi al razumijem tvoj point. sad kad imaju siteove na njima treba raditi, jer se već dosta toga promijenilo, ako nadjes vremena pogled BBC-jev plan za rekonstrukciju...
  10. : mrak - 02.05.2006. 20:36
    da bi angažirao konzultante prvo što moraš znati je da imaš problem; ako ekipa misli da nema problema nema niti konzultanata; to ti je state_of_mind
  11. : borja - 02.05.2006. 20:38
    mrak: e to nisam znao :) ma žao mi je ono kad se ne iskorištava potencijal, misli sto čuda se može napraviti
  12. : Aljoša - 02.05.2006. 21:17
    djelomično insajderski - još dok sam ja radio u jutarnjem, a tome ima pokoja godinica :) stalno se pričalo kako rade na webu. To se sve, onako, šuškalo, kao da cijepaju atome ili štoveć.
    Inače, pogledajte http://www.glasistre.hr/ ako vam je do 0.2 weba (nije tipfeler). to kakvo je napravljeno je prošle godine.
  13. : borja - 02.05.2006. 21:21
    @aljoša: ja se sjećam te glasine od '99 :) glasistre, ako ništa, ima rss.
  14. : Stjepan - 03.05.2006. 00:09
    Dajte, narode, pa ne mislite valjda ozbiljno komentirati Vjesnik? Sramota je na sto se ta novina srozala, nema smisla komentirati. A za jutarnji... Bio sam u njemu i prije pocetka, dakle ima tome koja godina, i onda se planirao web. A zasto tek sada? Ssavim jasno - jer se nije moglo dogovoriti tko ce to raditi, a tko uzeti proviziju. Hvala bogu sto odoh na vrijeme.
    A ovo s glasom istre ja zakon :-) idem smisljat kak bi ja mog'o tu anmaciju na svoje strane...
  15. : mrak - 03.05.2006. 15:38
    nemojte se smijati, dečki imaju internet, imaju jpeg banner za butigu i powered su by freeBSD :)

    meni je vjesnik oduvijek bio draga novina, i htio sam da bude na velikom formatu i da budu ozbiljni, bez ovog žutila koje vrišti iz jutarnjeg odnosno u nešto manjoj mjeri večernjeg... tužno je da jedna takva novina ne može opstati kod nas što više govori o društvu u kojem živimo

    dobro, očigledno niti novinari ne pomažu da novina bude bolja - nekako si razmišljam oni su u stvari ekvivalent državne uprave ali u medijima, mislim si da su to vjerojatno isti oni ljudi koji su prije radili u tanjugovom predstavništvu u zagrebu?
  16. : borja - 03.05.2006. 15:44
    @Stjepan: sad imamo bolji input što se jutarnjeg weba tiče :)

    @mrak: treba uzeti u obzir, kako kažeš, da čitatelje zapravo zanimaju te žute vijesti, Paris Hilton i tko s kim, 24 sata je treća novina po prodaji u hr. Nije krivica samo na medijima, ljude to zapravo zanima
  17. : mrak - 03.05.2006. 21:25
    meni je nedavno rečeno kako su 24 sata druge novine po prodaji u hrvatskoj što je donekle zabrinjavajuće
  18. : borja - 03.05.2006. 21:36
    @mrak: a šta ćeš, kad za pola cijene dobiješ cijelu istinu, tko ne bi kupio
  19. : lebowski - 04.05.2006. 01:02
    Deca, što se tiče 24sata, oni su s obzirom na druge dnevne tiskovine u Hrvatskoj (pajsad!):

    Isto sranje
    Košta duplo manje
  20. : borja - 04.05.2006. 01:24
    @leb: :))))
  21. : BlueMotion - 04.05.2006. 12:20
    zapravo je jako teško raščlaniti koji je faktor privlačnosti vijesti tipa "paris hilton je kupila nove maramice" zbog toga što postoji i druga teorija koja govori o ljudskoj adaptaciji i preuzimanju sadržaja koji nam se nudi, bez obzira kakav je. Stvara se želja kroz medijski mix, a time i veća potražnja. Uzročno-posljedični niz. Istina, govori o demografiji. S druge, strane, možda svi volimo paris hilton vijesti. (zapravo ph i nije tako dobar primjer jer tu radi o fenomenalnoj osobnoj kampanji i još boljim umjetno generiranim PR-om).
  22. : Cartmann - 04.05.2006. 22:14
    OT: @Borja; predlazem, ako je moguce, da u ovaj site implementiras rss za komentare, ili na naslovnici izbacis nekakav pokazatelj komentara zato sto je poprilicno komplicirano pratiti broj komentara i raspravu koja se vodi putem istih (a nerijetko zna biti zanimljivija i poucnija od samog teksta :)).
  23. : borja - 04.05.2006. 22:23
    @Cartmann: da, nisam baš razmišljao o tome jer u adminu vidim sve! :) budem nešto smislio...
  24. : Stjepan - 04.05.2006. 22:56
    mrak: BSD je dobar operativni sustav, barem su mene tako ucili na faksu u SAD.
    Drugo, sestra je zanimljivija od Paris.
  25. : robot - 09.05.2006. 02:27
    @ svi koji su spomenuli konzultante > imaju oni konzultante. i to vrhunske. radi se sigurno o nečem drugom, ali ne mogu točno tvrditi što je posrijedi. u svakom slučaju medijska bitka se vodi daleko od inteneta. par činjenica: styria (http://www.styria.com/en/) kupuje vl i nakon toga osniva 24 sata - moderno koncipirane novine budućnosti bla, bla. te supermoderne novinice nelogičan su potez iz dva razloga. 1. konkuriraju sami sebi, odnosno večernjem listu (ne radi se o targetiranju. to je valjda jasno.) i 2. 24 sata redovito objavljuje pregršt sisa i guzica kao i neprovjerenih priča, a to je u najmanju ruku čudno budući da im je vlasnik upravo styria jer styria medien ag je koncern za koji vrijedi: "Its own constitution is ideologically based on mature, self-confident and above all autonomous Christianly influenced Catholicism." (copypaste iz njihove misije). tako ispada da organizacija praktičnih katolika osniva novine koje svakodnevno "griješe bludno" i iznose "lažna svjedočanstva"... mislio sam dalje izvlačit neke zaključke, ali ne da mi se. ima tu dosta materijala pa koga zanima neka baci oko na linkove. umjesto zaključaka još par kurioizeta - 24 sata je dobitnik neke neformalne nagrade financial timesa za najbolji koncept dnevnih novina (format i dizajn, valjda nisu čitali sadržaj :); 24 sata u zadnje vrijeme ima najveću tiražu!!!; najzanimljivija stvar na tržištu dnevnih novina jest paradoksalan rat nagradnim igrama koji nikako da stane (ne mislim da se radi o vrzinom kolu niti o teoriji kaosa, već prije o međusobno dogovorenom izvlačenju novaca od oglašivača). i na kraju još me uvijek muči pitanje zašto se medijski rat odvija daleko od interneta? aha, sjetio sam se! medijski rat se uopće ne odvija.
  26. : borja - 09.05.2006. 12:30
    @robot: ne bi se baš složio da se medijski rat ne odvija, ne bi se pojedini mediji tako otvoreno napadali, a nekako mi ne drži vodu ni dogovor oko izvlačenja love od oglašivača. Izvlače je naravno, ali svatko za sebe i svi žele uzeti najveći udio. večernji ti je inače u dil s G+J-om, koji je u vlasništvu Bertelsmanna, a koji drži RTL, tako da ima tu čudnih dealova o kojima sam i pisao...
  27. : robot - 09.05.2006. 20:13
    @borja > iako siguno imaš bolji uvid jer se radi o tvojoj struci teško mi je povjerovati da da se medijski rat u pravom smislu ipak odvija. trenutna situacija me podsjeća na borbe zulu plemena prije shake zulua. znaš, ono, zamaskiraju se u ratničke boje i onda jedni drugima pokazuju stražnjice pa se onda dogovore tko je pobjedio. rezultat toga je da većina strateškog prostora ostaje neiskorištena pa tako niti jedna od strana zapravo nema potrebu da, recimo, isfura odličan internet portal. /// o nagradnim igrama > pa imaš pravo. uostalom, to bi bio smješan dil u odnosu na dilove koji se, moguće, odvijaju na razinama vlasnika medijskih kuća.
  28. : borja - 09.05.2006. 20:26
    @robot: sumnjam da se styria i eph nešto dogovaraju, ali opet, sve je moguće...:)

    sad sam vidio ovo:
    http://tinyurl.com/eq5qj
  29. : robot - 09.05.2006. 23:56
    da, zanimljivo. eph i waz + styria - svi na jednom mjestu, a eph "razmišlja i o projektima u drugim zemljama regije"...
    offtopic: postoji li sindikat novinara? znam da ima i da je bilo strukovnih udruga koje se profiliraju u rasponu od klasičnih strukovnih udruga do "free press" udruženja.
  30. : borja - 10.05.2006. 00:03
    @robot: eph vec je van zemlje, a postoji sinidkat, imaš u ovom txu jedan njihov citat

Upišite komentar, ako baš želite...

Ime, email i komentar su obavezni. Hejterski komentari i spam biti će obrisani. Ako želite da vam nešto i odgovorim, to će se prije dogoditi ukoliko me konktaktirate na mail :)

CAPTCHA
U anti-spam kôd polje prepišite slijed znakova sa slike.